«Επί δημαρχία Αβραμόπουλου..»

Κάθε πολιτικός είναι λογικό να επιδιώκει την καλή του φήμη. Ιδίως όταν είναι δήμαρχος αφού πρέπει να αφήσει έργο για να μην χαρακτηριστεί από τους μετέπειτα ως άχρηστος. Βέβαια αν το έργο του δεν είναι απτό και άμεσα εμφανίσημο αναγκάζεται να προχωράει σε έργα «βιτρίνας». Έτσι ώστε να συνδέσει με αυτά το όνομά του.

Η δημαρχία Δ. Αβραμόπουλου στην Αθήνα αναμφισβήτητα βελτίωσε αισθητά την εικόνα της πόλης. Έφερε ταυτόχρονα όμως πόλα έργα που συνδέθηκαν με την περίφημη επιγραφή «Επί δημαρχίας Δημητρίου Λ. Αβραμόπουλου». Αγάλματα, προτομές, αναθηματικές πλάκες και εγκαίνια κτιρίων φιγουράρουν μαζί με το όνομα του δημάρχου γραμμένο με ανεξίτηλα γράμματα συνθέτοντας  ένα ιδιαίτερο κομμάτι της ιστορίας της πόλης.
Ο Δ. Αβραμόπουλος αποτέλεσε μετά τον Μ. Έβερτ τον δεύτερο δήμαρχο που θέλησε να ενισχύσει την εικόνα του δημοσίου χώρου με γλυπτά εκθέματα. Αν και τα έργα που αγοράστηκαν επί Έβερτ μέσω του Πνευματικού Κέντρου ήταν τα περισσότερα σύγχρονης τέχνης. Αυτά της περιόδου Αβραμόπουλου αφορούν αγάλματα ή προτομές που χαρίστηκαν στο Δήμο και έπρεπε απλά να τοποθετηθούν!. Μέσα σε μία οκταετία τα γλυπτά που τοποθετήθηκαν φτάνουν τα 40.

Από το Μνημείο Πεσόντων Αεροπόρων στη Πλατεία Καραϊσκάκη από το Πανελλήνιο Σύνδεσμο Βετεράνων Αεροπορίας μέχρι τον ανδριάντας του Μακρυγιάννη στην Δ. Αεροπαγίτου από την Εθνική Τράπεζα, και τον  Χοσέ Αρτιγκόν στη Μιχαλακοπούλου από το Υπουργείο Παιδείας της Ουρουγουάης και την Ελληνική Κοινότητα Μοντοβιδέο!

Ωστόσο η τραγικότερη περίπτωση υστεροφημίας είναι αυτές στις προτομές που τοποθετήθηκαν πέριξ του Πνευματικού Κέντρου της οδού Ακαδημίας. Το όνομα του δημάρχου είναι ακριβώς κάτω από εκείνο του εικονιζόμενου! Με εκείνο του Κέντρου Μελέτης και Έρευνας Ελληνικού Θεάτρου, που είχε και την πρωτοβουλία, εμφανίζεται  στην πλαϊνή πλευρά!.
Η τοποθέτηση δωρεάν γλυπτών προς τον Δήμο Αθηναίων έγινε ένας θεσμός εκείνα τα χρόνια. Διάφοροι σύλλογοι, εύποροι Αθηναίοι και άλλοι προσέφεραν διάφορα έργα και το όνομα του δημάρχου φιγουράριζε φαρδύ πλατύ. Τα έργα που ξεχωρίζουν είναι αυτά της προτομής  της Μελίνας Μερκούρη (του Αν. Κρατίδη) στην αρχή της Δ. Αρεοπαγίτου, που χαρακτηρίστηκε ως επιτυχημένη σύνθεση. Αλλά και σύνθεση με την Αλ. Βουγιουκλάκη στη Πλατεία Μαβίλη που θεωρήθηκε εκτός τόπου και χρόνου, οπότε αποκαθηλώθηκε το ίδιο βράδυ από τους δημότες!.

Τα παράξενα συνεχίζονται στην Πλατεία Κοτζιά, όπου τοποθετήθηκαν έξι ορειχάλκινες προτομές φιλοσόφων και ιστορικών της αρχαιότητας. Παρά την προσπάθεια του καλλιτέχνη να τους αποδώσει κατά το καλύτερο δυνατόν οι μαρμάρινες επιφάνειες όπου εδράζονταν ήταν αισθητικά παράταιρες. Με το μόνο που περιείχαν ήταν το όνομα του εικονιζόμενου και του δημάρχου που τα εγκαινίασε!. Στους περισσότερους βέβαια δεν έδεναν τα γλυπτά με τα νεοκλασικά κτίρια και την σύγχρονη όψη της πλατείας. Αυτά ίσως σκέφτηκε η  Ντ. Μπακογιάννη από τον εξώστη του δημαρχιακού μεγάρου και λίγες μέρες αφότου ανέλαβε την δημαρχία απέσυρε όλες τις προτομές από την Πλατεία Κοτζία. Με το πρόβλημα φυσικά να μεγαλώνει γιατί ο καλλιτέχνης ζητούσε αποζημίωση από τον Δήμο για καταστροφή των έργων των.
Φυσικά τα ευτράπελα στο «Επί δημαρχίας…» συνεχίζονται. Ένα ακόμα είναι αυτό του ανδριάντα του Περικλή που βρίσκεται δίπλα στο Δημαρχείο επί της Αθηνάς. Αν και αναφέρει ότι «ετοποθετήθη το 2002…», στην πραγματικότητα τότε μεταφέρθηκε στο συγκεκριμένο σημείο. Αφού αρχικά βρίσκονταν μπροστά από το Πνευματικό Κέντρο τοποθετημένο από την απριλιανή δικτατορία!.
Το τραγικότερο ίσως αναγραφόμενο «Επί δημαρχίας» είναι αυτό στον ανδριάντα του Περικλή δίπλα στο Δημαρχείο. Γιατί στην πραγματικότητα μεταφέρθηκε στο συγκεκριμένο σημείο από το Πνευματικό Κέντρο που βρίσκονταν για πολλά χρόνια. Το περιστατικό αυτό ακολουθεί η καθιερωμένη επιγραφή σε κενή βάση γλυπτού στην Αθ. Διάκου, που φυσικά ακόμα περιμένει την τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Το χρώμα της δημαρχίας Αβραμόπουλου δεν έμεινε μόνο στις επιγραφές. Αλλά και στα ερυθρά πεζοδρόμια, στα νεοκλασικά φωτιστικά και φυσικά στα εκατοντάδες μέτρα κιγλιδωμάτων.

Advertisements

Σχόλια

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s