Αθήνα2013 «…κι όμως το νιώθω αλλάξαν πολλά*»

Οι  Συγκοινωνίες είναι προσιτές.

DSCN7810Μετά από πολλά χρόνια αναμονής λειτούργησαν τελικά οι νέοι σταθμοί του μετρό στις νότιες και δυτικές συνοικίες. Αναμφισβήτητα αποτελούν ένα από τα λίγα θετικά για την πρωτεύουσα την χρονιά που πέρασε.  Η δημόσια συγκοινωνία είναι εμφανές πως κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου οτι οι συρμοί τις περισσότερες ώρες της ημέρας είναι γεμάτοι. Ωστόσο, αν και στις σταθερές συγκοινωνίες, τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά τα αποτελέσματα είναι βελτιωμένα, στις οδικές τα πράγματα γίνονται όλοενα και χειρότερα. Η έλλειψη προσωπικού και πόρων έχει μειώσει κατά πολύ την συχνότητα λεωφορείων και τρόλεϊ. Το τελευταίο διάστημα πολλές λεωφορειακές γραμμές, κατ’ οικονομία καταργήθηκαν ή συγχωνεύτηκα με δρομολόγια άλλων γραμμών. Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι πως τα περισσότερα λεωφορεία δεν καταλήγουν πλέον στο κέντρο της πόλης όπως παλαιότερα. Αλλά στους σταθμούς που βρίσκονται στις παρυφές της πρωτεύουσας.

Συνάμα, τα μικρά κίτρινα στέγαστρα που υπήρχαν χρόνια σε όλη την πρωτεύουσα για να οριοθετούν τους χώρους αναμονής ταξί, άρχισαν πανηγυρικά να επαναχρησιμοποιούνται. Παλαιότερα βέβαια τα ταξί συνήθιζαν να περιφέρονται για να βρουν πελάτη από τον δρόμο. Λίγο όμως η πεσμένη ζήτηση για ταξί, λίγο η ολοένα αυξανόμενη βενζίνη έκανε τους άσκοπους γύρους των ταξί πολυτέλεια.  Έτσι, σήμερα δεν είναι λίγες οι φορές που αντικρίζει κανείς στόλους ταξί με τους οδηγούς τους στην αναμονή για πελάτες. Όχι μόνο στις χαρακτηριζόμενες «πιάτσες», αλλά και σε πολλά αυτοσχέδια σημεία που συχνάζει κόσμος ιδίως τις βραδινές ώρες. 

Τα σκουπίδια λιγόστεψαν. 
Δεν είναι ότι βελτιώθηκε η αποκομιδή στην πρωτεύουσα. Αντίθετα μάλιστα περιορίστηκαν τα δρομολόγια των αποριματοφόρων τα σαββατοκύριακα και τις αργίες στα απολύτως αναγκαία. Προκειμένου να εξορθολογιστούν  οι μισθολογικές δαπάνες από την την υπερεργασία των υπαλλήλων. Στην πραγματικότητα οι κάτοικοι της πρωτεύουσας έχουν περιορίσει την κατανάλωση. Τα άλλοτε πολλά σκουπίδια του οικιακού νοικοκυριού είναι πλέον λιγότερα. Και αυτό διότι αποφεύγονται οι μεγάλες συσκευασίες από δώρα ή ηλεκτρικές συσκευές. Δύσκολα θα αντικρίσει κανείς σήμερα παλαιά αντικείμενα, έπιπλα ή ηλεκτρικές συσκευές αφημένες δίπλα στους κάδους. Ακόμα και αυτά που αφήνονται όμως στον δρόμο, γιατί απλά «τελείωσε ο κύκλος ζωής του» εγκαταλείπονται με σύνεση. Με την παρουσία τους στο δρόμο να είναι από λίγες ώρες μέχρι ελάχιστα λεπτά. Αφού γυρολόγοι και ρακοσυλέκτες ανυπομονούν για μια καλή πραμάτεια από άχρηστα προς εμάς αντικείμενα. Χωρίς να ξεχνάμε, πως οι μπλε κάδοι ανακύκλωσης αδειάζουν πιο συχνά από τους ρακοσυλέκτες χαρτού και αλουμινίου παρά από το δρομολόγιο του Δήμου.
Η Σταδίου δεν είναι πλέον εμπορική.
Οι παλιότεροι συνήθιζαν να κατεβαίνουν τις γιορτινές ημέρες την Σταδίου για χάζι στις βιτρίνες και διάφορες μικρές ή μεγάλες αγορές. Η Σταδίου ως μια από τις κυριότερες εμπορικές οδούς φάνταζε λαμπερή και φανταχτερή. Μέχρι ότου τα μαγαζιά ένα μετά το άλλο να κλείνουν στη σειρά… Ο δρόμος παραδόθηκε στην λήθη. Τα εμπορικά κομμάτια στην αρχή και στο τέλος της δίνουν ένα τόνο ζωής,  αλλά ο υπόλοιπος δρόμος στέκει αποκομμένος από την κίνηση. Οι πολλές τράπεζες, τα δυο υπουργεία που βρίσκονται πάνω της αλλά κυρίως ο ΟΑΕΔ δίνουν ζωή στη Σταδίου μέχρι το μεσημέρι. Έπειτα παραδίδεται σταδιακά, μέχρι και τα τελευταία καταστήματα να κατεβάσουν ρολά αργά το απόγευμα, στους άστεγους και στους εξαρτημένους…
Το ΦΙΞ ολοκληρώνεται
Μετά από μία και πλέον εικοσαετία με ικριώματα στις προσόψεις του, στα τέλη του χρόνου που πέρασε το παλιό εργοστάσιο του ΦΙΞ ξεπρόβαλε με τη νέα του όψη. Για πολλούς μήνες οι περαστικοί της Καλλιρρόης αντίκριζαν τους σκαρφαλωμένους εργάτες να τοποθετούν τα καφετιά κυβάκια στην μια πλευρά του κτιρίου. Παρά τις γραφειοκρατικές παλινωδίες, και τις πολλές δυσκολίες στη χρηματοδότηση, το κτίριο εμφανίζεται πλέον σχεδόν ολοκληρωμένο. Έτοιμο να προσδώσει στη Λεωφόρο Συγγρού το άρωμα της μνήμης του ζύθου που κατέκλυζε τις γύρω γειτονίες όταν το ΦΙΞ λειτουργούσε. Κυρίως όμως να μεταφέρει στον άλλοτε «κακόφημο» δρόμο λίγη πολιτιστική αίγλη στην αρχή του με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο μέσο του με το Ίδρυμα Ωνάση και στο τέλος με του Νέα Λυρική Σκηνή και την Εθνική Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Νιάρχου.
Η Ομόνοια «καθάρισε».
Χριστούγεννα στην Αθήνα 088Για πολλά χρόνια το άκουσμα «Ομόνοια» ταυτίζονταν με ένα κάστρο ανομίας που δύσκολα μπορούσες να επιβιώσεις. Ο ομφαλικός χαρακτήρας την έκανε κέντρο της χώρας για κάθε λογής παρεπιδημούντες στην Αθήνα. Η εικόνα με τους επαρχιώτες, φαντάζει σήμερα μάλλον νοσταλγική. Η έλευση μεταναστών στην χώρα, αρχίζει να κάνει την Ομόνοια επικίνδυνη από τις αρχές του 90` και μετά.  Χωρίς κανείς να μπορεί να το ελέγχει δημιουργείται ένα περίεργο γκέτο στην καρδία της πόλης. Η προσπάθεια για αλλαγή της όψης της την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, ήταν μάλλον η χαριστική βολή υποβάθμισης. Τα λιγοστά φυτά που προστέθηκαν το τελευταίο διάστημα επιδίωξαν να δώσουν χρώμα στο απέραντο γκρίζο της πόλης. Με το τεράστιο γαλανόλευκο λάβαρο στην πρόσοψη του Χόντου να προσπαθεί να κάνει «εθνική ανακατάληψη» της πλατείας. Η μετεγκατάσταση του ΟΚΑΝΑ αλλά και η παρατεταμένη αστυνόμευση του κέντρου ίσως τελικά ήταν η αρχή της βελτίωσης της Ομόνοιας. Τα περίεργα στοιχεία που σύχναζαν στα πέριξ της πλατείας έχουν ελαττωθεί αισθητά. Η άλλοτε στοά του πρώην Ειρηνοδικείου, που αποτελούσε κατάλυμα τοξικομανών και αστέγων, στέκει πλέον καθαρή και άδεια. Το ιστορικό ΝΕΟΝ επαναλειτουργεί ως σύγχρονο καφέ-αρτοποιεϊο, αποτελώντας ίσως το πρώτο δείγμα ανάκαμψης για το πιο κεντρικό σημείο της πόλης…
Το «απέραντο πεζοδρόμιο». 
Αν η Συγγρού ήταν το συνώνυμο της εκδιδομένης, πλέον η συγκεκριμένη αναγωγή μοιάζει από γραφική έως στερεότυπη. Τα αγοραία στέκια της νύχτας από το ιστορικό κέντρο και την Βαρβάκειο έχουν επεκταθεί στις παρυφές της πόλης. Η άλλοτε πολύβουη Πατησίων μοιάζει τις βραδινές ώρες ένα απέραντο πεζοδρόμιο αλλοδαπής προέλευσης. Στην αντίπερα όχθη η Χαμοστέρνας και η Λ. Αθηνών κρατάνε ανοικτές τις «πύλες των πεζοδρομίων». Οι νέες χωροθετήσεις κατακλύζουν την λεωφόρο Ποσειδώνος προς εξυπηρέτηση ίσως των εύπορων νοτίων προαστίων. Όσο για το παλαιό τραγούδι «Έλα να μάθεις στην Πλατεία Βάθη» δεν χρειάζεται να πέσει η νύχτα για να το σιγοτραγουδήσεις. Αρκεί μια βόλτα γύρω από το δημαρχιακό μέγαρο μέρα μεσημέρι…
Η Πανεπιστήμιου κάνει την αρχιτεκτονική διαφορά;
DSCN5635Η κεντρικότερη οδός της πόλης στέκει μόνη της να προσπαθεί να κάνει τη διαφορά μέσα στην γενικευμένη κρίση. Μπορεί τα έργα πεζοδρόμησης της Πανεπιστημίου (ή επισήμως Ελευθερίου Βενιζέλου) να μην ξεκίνησαν ακόμα, ωστόσο εύκολα διακρίνεις τα πρώτα ορατά σημεία βελτίωσης. Η όψη του ανακαινισμένου κινηματοθεάτρου ΡΕΞ, δίνει στην Πανεπιστημίου την αίγλη του παλαιού καιρού. Ιδίως το βράδυ με τις ανακαινισμένες φωτισμένες επιγραφές νέον, να προσδίδουν στην κάτω μεριά του δρόμου τον αλλοτινό κοσμοπολίτικο αέρα της πρωτεύουσας. Η νεοκλασική τριλογία συντηρείται εξωτερικά με μεγάλη προσπάθεια. Παρά τις δυσκολίες στην χρηματοδότηση και τους συνεχείς εξωτερικούς βανδαλισμούς, η Ακαδημία προσπαθεί να διατηρήσει το κύρος του θεσμού της και να λάμψει το πεντελικό λευκό της στο γκρίζο της εποχής. Δίπλα της το διατηρητέο Οφθαλμιατρείο αποκτά την αρχική του χρήση. Μετά από μια δεκαπενταετία συντήρησης και ενίσχυσης της στατικότητάς του, το κτίριο ανοίγει ξανά τις πόρτες του στο κοινό, με λαμπερή την γνώριμη όψη του. Μέσα σε όλα μικρά καφέ ανοίγουν στην αρχή του δρόμου, και ο Ελευθερουδάκης επιστρέφει στην γνώριμη γωνιά του.
 
 
* Ή Πως αλλάζει η οικονομική κρίση την Αθήνα. 
(Ο τίτλος "...κι όμως το νιώθω αλλάξαν πολλά.." είναι στίχος από το τραγούδι 
του Λ. Κηλαϊδόνη "Αθήνα 78")
Advertisements

Σχόλια

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s