Η Μαράσλειος των δασκάλων

Ο πατέρας του Γρηγόριου Μαρασλή ήταν μεγαλέμπορος και από τους πρωτεργάτες της Φιλικής Εταιρείας. Ο ίδιος εκτός από αυτοκρατορικός σύμβουλος έγινε και Δήμαρχος Οδησσού όπου κατοικούσε για δεκαοκτώ χρόνια.
Στα πολλά έργα που έκανε κατά τη δημαρχία περιλαμβάνονται και η ίδρυση με δωρεές εκπαιδευτηρίων στην Ελλάδα. Με μια μεγάλη του χορηγία το 1905, λειτουργεί το Δημόσιο Διδασκαλείο Αθηνών. Αργότερα για να τιμηθεί ο ιδρυτής του ονομάστηκε Μαράσλειο. Ο εξοπλισμός και η οικοδόμηση του κτιρίου έγινε εξ ολοκλήρου με πόρους του Γρ. Μαράσλη. Με ένα κτίριο που αντανακλούσε την νεοκλασική τάση της αρχιτεκτονικής που κυριαρχούσε τότε στην Αθήνα. Μοιάζοντας κατά πολύ στα άλλα οικοδομήματα των δωρεών του Γ. Μαράσλη στην Οδησσό.
Η είσοδος του κτιρίου του Μαρασλείου.

Η είσοδος του κτιρίου του Μαρασλείου.

Το διδακτήριο ανοικοδομήθηκε σε οικόπεδο 10 στρεμμάτων που παραχωρήθηκε το 1876 στο Ελληνικό Δημόσιο από την γειτνιάζουσα Μονή Ασωμάτων Πετράκη. Στην απόφασή του το Συμβουλίου της Μονής αναφέρει ότι η παραχώρηση αυτή γίνεται «επί τω ρητώ όρω του να ιδρυθή το κατάστημα του Διδασκαλείου…» .
Η αρχική πρόβλεψε ήθελε δυο κτίρια. Ένα κεντρικό με μελέτη του Αρχιτέκτονα Δ. Καλλία που αποτελούσε το Διδασκαλείο. Και ένα δεύτερο αριστερά που ήταν το πρότυπο Σχολείο. Το δεύτερο προσαρτήθηκε και λειτούργησε το 1910 προκειμένου να αποτελέσει τόπο πρακτικής άσκησης των δασκάλων.

Ο χώρος της Μαρασλείου είναι συνδεδεμένος με την ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης. Σπουδαίες προσωπικότητες του περασμένου αιώνα που σημάδεψαν με την δράση τους τα εκπαιδευτικά πράγματα της χώρας είχαν θητεύσει στη Μαράσλειο. Ο Αλέξανδρος Δελμούζος, ο Δημήτρης Γληνός και η Ρόζα Ιμβριώτη είναι μερικοί από τους δάσκαλους που προσπάθησαν να φέρουν αλλαγές στην εκπαίδευση μέσα από συγκρούσεις και πειραματισμούς στη Μαράσλειο.
Τα «Μαρασλειακά» έχουν μείνει στην ιστορία ως τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν την περίοδο 1925-1926. Αφορμή του ήταν ο τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας, και ιδιαίτερα των γεγονότων της Επανάστασης του 1821, από τη Ρόζα Ιμβριώτη. Οι αντιδράσεις είχαν δημιουργήσει εκτεταμένα επεισόδια και εκτός Μαρασλείου. Οι αντιρήσεις δεν είχαν να κάνουν μόνο με τον τρόπο εμπέδωσης της διδαχής της ιστορίας. Αλλά κυρίως την επιδίωξη πολλών εκπαιδευτικών της Μαρασλείου στην διδασκαλία και εμπέδωση της δημοτικής γλώσσας από τους δασκάλους. Τα «Μαρασλειακά» δεν ήταν τίποτα άλλο από την αντίδραση της ελληνικής κοινωνίας στις εκσυγχρονιστικές προτάσεις που πρότεινε το Διδασκαλείο στην ελληνική εκπαίδευση.
Το 1927 προστίθεται στη Μαράσλειο το γωνιακό κτίριο (γωνία οδών Σουηδίας και Μαράσλη) «Αριστοτέλης» ως Διδακτήριο . Η μελέτη είναι του Αντωνιάδη και η διαμόρφωση των όψεων του Μητσάκη. Ο ίδιος αρχιτέκτονας με νέο έργο του το 1929 προσθέτει στο Μαράσλειο μια νέα πτέρυγα που περιλαμβάνει αμφιθέατρο, αίθουσα χειροτεχνίας, γυμναστήριο με αποδυτήρια, αλλά και υπαίθρια πισίνα!
Μέχρι το 1933 στο κτήριο λειτούργησε Διδασκαλείο, το οποίο κατάρτιζε τους δασκάλους. Στη συνέχεια την εκπαίδευση αυτή ανέλαβαν οι Παιδαγωγικές Ακαδημίες. Μεταξύ των οποίων και η Μαράσλειος Παιδαγωγική Ακαδημία, που στεγάστηκε στο νεοκλασικό κτήριο του Μαρασλή. Στον ίδιο χώρο, από το 1972 επανιδρύθηκε και λειτούργησε το Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης, ως θεσμός μετεκπαίδευσης των δασκάλων πλέον.
Τα Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία της Μαρασλείου από το 1995 εντάχθηκαν στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επιτροπή από καθηγητές του Πανεπιστημίου έχει την ευθύνη του παιδαγωγικού μέρος των Πειραματικών Σχολείων. Μεριμνά δηλαδή και οργανώνει πιλοτικά προγράμματα καινοτομιών στην εκπαίδευση, καθώς επίσης επιβλέπει τις πρακτικές ασκήσεις των φοιτητών Παιδαγωγικής που γίνονται στις τάξεις του Μαρασλείου.
Από τη δεκαετία του `60 δίπλα στο χώρο του Μαρασλείου στεγάζεται το 15ο Δημοτικό Σχολείο, χωρίς να αποτελεί μέρος των προτύπων σχολείων. Όπως ήταν λογικό η πρόχειρη χωροθέτηση έφερε γρήγορα προβλήματα στέγασης.  Για ένα διάστημα μεταφέρεται σε μισθωμένα κτίρια στην Καρνεάδου, αλλά επιστρέφει και πάλι στον προηγούμενο χώρο του στα τέλη του `70,. Κάτι που δημιούργησε διαχρονικά προβλήματα και στο Μαράσλειο και στο κοινό δημοτικό σχολείο.
Με απόφαση του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων το 1979 αρχίζει η κατασκευή νέου διδακτηρίου πλησίον στην οδό Σουηδίας προκειμένου να στεγαστεί το Β` Γυμνάσιο Θηλέων Αθηνών. Μέχρι και σήμερα το κτίριο «Αριστοτέλης» της Μαρασλείου μαζί με την νέα κατασκευή αποτελούν τα διδακτήρια για το 26ο Γυμνάσιο – Λύκειο Αθηνών.
Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση του κτιρίου του Μαρασλείου. Ωστόσο, η ύπαρξη πολλών διδακτικών χωρών, διαφορετικών μεταξύ τους, και τα προκάτ κτίρια,  δημιουργούν προβλήματα για όλα τα σχολεία. Το νεοκλασικό κτίριο, παρά την επιτυχημένη ανακαίνισή του χρησιμοποιείται σήμερα μόνο για την υποστήριξη του τμήματος Παιδαγωγικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι προσπάθειες για μετεγκατάσταση του Πειραματικού Σχολείου σε νέα κτίρια έχουν  βαλτώσει εδώ και πολλά χρόνια. Με την γειτνίαση του Λυκείου σε πολύ κοντινό χώρο με τα Δημοτικά να δημιουργεί προβλήματα.
Advertisements

Σχόλια

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s