Τα τραίνα που φύγαν…

Το τραίνο φτάνει στην μεγάλη αποβάθρα του Σταθμού Αθηνών ή κατά το γαλλικό πρότυπο Σταθμό Λαρίσης. Οι επιβάτες κατεβαίνουν, και τα δέματα ξεφορτώνονται. Οι αποσκευές και τα δέματα που έρχονται από τη βόρεια Ελλάδα ξεφορτώνονται. Η αμαξοστοιχία είναι έτοιμη να φύγει και η σιδηροδρομικοί για να σχολάσουν. Όμως τα τραίνα που πάνε όταν σχολάσουν;
Μπορεί η Αθήνα να είναι η αρχή και το τέλος των διαδρομών τους όμως καμιά αμαξοστοιχία δεν στέκεται σε αυτή. Συνεχίζει την πορεία της κατά τα νότια και διερχόμενη από το παλαιό σταθμό στου Ρουφ φτάνει στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη.
Εκεί σε μια μεγάλη έκταση, λίγο ξεχασμένη από το χρόνο, βρίσκεται το κεντρικό αμαξοστάσιο του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος. Διαθέτει μία πλευρική και μία κεντρική αποβάθρα, μηχανοστάσιο, αμαξοστάσιο, γραμμές εναπόθεσης αμαξοστοιχιών και εμπορευματικό κέντρο. Το συγκρότημα Αγίου Ιωάννη Ρέντη αποτελεί κεντρική βάση υποστήριξης του δικτύου του ΟΣΕ, κυρίως λόγω του μηχανοστασίου του. Εκεί λοιπόν καταλήγουν οι περισσότερες αμαξοστοιχίες προκειμένου να «ετοιμαστούν» για το επόμενο δρομολόγιο.
Το αμαξοστάσιο του ΟΣΕ στον Ρέντη.

Το αμαξοστάσιο του ΟΣΕ στον Ρέντη.

Παλαιότερα ο Σιδηροδρομικός Σταθμός του Αγίου Ιωάννη Ρέντη βρίσκονταν σε διαφορετικό σημείο. Κατ’ ουσία ήταν ο μόνος σταθμός που ένωνε το δίκτυο βορρά και νότου. Καθώς υπήρχαν στην Αθήνα διαφορετικοί σταθμοί για την Πελοπόννησου και την Κεντρική Ελλάδα. Ο πρώτος σταθμός στου Ρέντη εγκαινιάστηκε το 1884 για να εξυπηρετήσει το δίκτυο Πειραιώς – Πελοποννήσου των πρώην ΣΠΑΠ (Σιδηρόδρομοι Πειραιώς Αθηνών Πελοποννήσου). Στη συνέχεια ο σταθμός μετεξελίχθηκε και έτσι το 1907 ένωνε το Λιμάνι του Πειραιά με το δίκτυο των ΣΕΚ (Σιδηροδρόμων Ελληνικού Κράτους). Η μετρική γραμμή προς την βόρεια Ελλάδα έκανε καθοριστική τη σημασία του Σταθμού στον Ρέντη. Καθώς τα βαγόνια έφταναν εκεί από το Λιμάνι του Πειραιά και στη συνέχεια τοποθετούνταν σε εμπορικές αμαξοστοιχίες για να κατευθυνθούν στην υπόλοιπη χώρα.

Οι αμαξοστοιχίες της Θεσσαλονίκης σταθμεύουν μετά το μεγάλο ταξίδι τους στο μεγάλο αμαξοστάσιο του Ρέντη. Εκεί καθαρίζονται, τροφοδοτούνται και είναι έτοιμες για το επόμενο δρομολόγια. Το εμπορικό κομμάτι έχει από καιρό αφανιστεί και μάλλον θα αποτελέσει μακρινό παρελθόν μετά την λειτουργία του Συγκοινωνιακού Κέντρου Αχαρνών.
Με την λειτουργία του Προαστιακού το 2005 ο παλαιός σταθμός στο Ρέντη καταργήθηκε. Έτσι ο Ρέντη συνδέεται με τακτικά δρομολόγια του Προαστιακού της Πελοποννήσου που καταλήγουν στον Πειραιά.
Από την νέα μεγάλη αερογέφυρα του σταθμού μπορείς να αντικρίσεις, πέρα από τα τραίνα που `φύγαν, την πρωτεύουσα που ξεπροβάλει μπροστά σου. Η συγκεκριμένη αερογέφυρα προβάλει μια οξύμωρη αντίθεση. Από την μια πλευρά της βλέπεις πιάτο το δίκτυο του σύγχρονου σιδηροδρόμου, και από την άλλη τον ξεχασμένο ελληνικό σιδηρόδρομο του `70.
Advertisements

One thought on “Τα τραίνα που φύγαν…

  1. Παράθεμα: Μετά την ιδιωτικοποίηση, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στρέφεται κατά των γκράφιτι | Athens Transport

Σχόλια

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s