Ο Αλ. Παναγούλης στο… Metro Mall

Την πρωτομαγιά του 1976 ο Αλέκος Παναγούλης κατηφόριζε με το αυτοκίνητό του την Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Στο ύψος του Μπραχαμίου το αυτοκίνητο βγαίνει από την πορεία του και πέφτει σε παρακείμενο υπόγειο συνεργείο. Το τροχαίο βρίσκει τον Παναγούλη νεκρό.
panagoylis_1«Ο βουλευτής Αλέξανδρος Παναγούλης εφονεύθη την 2αν πρωινήν εις τροχαίον αυτοκινητικόν δυστύχημα επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης, εις το ύψος της στάσεως Δαρζέντα. Από την διεξαχθείσα προανάκρισιν προέκυψεν ότι ο Παναγούλης, οδηγών μόνος το υπ’ αριθμόν ΕΤ5708 ιδιωτικόν αυτοκίνητον, τύπου «Φίατ 131», κατήρχετο με υπερβολικήν ταχύτητα προς κατεύθυνσιν της θαλάσσης, επιδιώκων, ενδεχομένως, να προσπεράση έτερον αυτοκίνητον, κατερχόμενον εις το αριστερόν αυτού. Πλησίον του τόπου του ατυχήματος, το έτερον αυτοκίνητον ηλάτωσε ταχύτητα δια να στίψη αριστερά και, ίσως, ο Παναγούλης αιφνιδισθείς εκ της στιγμιαίας τροχοσπεδήσεως του προπορευομένου αυτοκινήτου, έκαμε απότομον χειρισμόν, ο οποίος λόγω της μεγάλης ταχύτητος, εξέτρεψε το αυτοκίνητον του εις ελικοειδή πορείαν και τελικώς το κατέρριψεν εις το δεξιόν του καταστρώματος της οδού. Το αυτοκίνητον επέπεσεν εις φανοποιείον.
Παναγούλης_μετρόΚαθ’ όλας τας ενδείξεις, ο θάνατος του Παναγούλη υπήρξεν ακαριαίος. Την εξήγησιν ταύτην, ως μόνην πιθανήν του ατυχήματος, δίδουν οι δύο αυτόπται μάρτυρες, ο οδηγός ταξί (…) και ο επιβάτης (….) Οικοδόμος, οι οποίοι είχον σχολιάσει, ολίγον προ του ατυχήματος την πορείαν των δύο αυτοκινήτων ως ιλιγγιώδη και επιθανολόγησαν μεταξύ των ότι «έτσι όπως πάνε θα σκοτωθούν». Πάντως, εκ της διενεργηθείσης μέχρι τούδε προανακρίσεως δεν διεπιστώθη σύγκρουσις του αυτοκινήτου Παναγούλη με έτερον αυτοκίνητον και δε το προπορευόμενον, χρώματος βισινί, τύπου «Άλφα Ρομέο», το οποίον και αναζητείται…»

Είναι αρκετοί αυτοί που μέχρι σήμερα θεωρούν το τροχαίο σκηνοθετημένο συμβάν προκειμένου ο πολιτικός να βρεθεί «εκτός μάχης». Το ατύχημα έγινε λίγες μέρες πριν την αποκάλυψη των φακέλων της ΕΣΑ που περιείχαν την δράση της τον καιρό της απριλιανής δικτατορίας. Μετά το γεγονός δραματικό γεγονός του ατυχήματος οι φάκελλοι δεν άνοιξαν ποτέ. Ήταν έκδηλο εκείνη την περίοδο στην κοινή γνώμη η άποψη ότι οι φάκελλοι περιείχαν στοιχεία με ονόματα πολιτικών που συνεργάστηκαν με το καθεστώς.

Ο Αλ. Παναγούλης ως βουλευτής είχε και μεταπολιτευτικά ιδιαίτερα μαχητική στάση. Σε συνδυασμό με την αντιδικτατορική δράση που είχε αναπτύξει, πιστεύεται, χωρίς να αποδεικνύεται, ότι ήταν τα γεγονότα που οδηγούν σε μια καλοστημένη δολοφονία.

Λίγο καιρό μετά τον θάνατο του Παναγούλη οι συντάκτες και το προσωπικό της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία» με δικά τους χρήματα στήνουν ένα μνημείο στην μνήμη του. Επιλέχθηκε ο χώρος της Πλατείας Ανθεστηρίων στην πλευρά καθόδου της Λεωφόρου Βουλιαγμένης. Ήταν η πρώτη φορά που τιμήθηκε εκεί ο Αλ. Παναγούλης. Στο μικρό αλσύλλιο στέκει και σήμερα η ορειχάλκινη προτομή του με μια λιτή γλυπτική σύνθεση. Τα τελευταία χρόνια μια αναμνηστική μαρμάρινη πλάκα που τοποθετήθηκε από το Δήμο Αγίου Δημητρίου στη νησίδα της Βουλιαγμένης μας θυμίζει το γεγονός.
Το τυπογραφείο της Ασπιώτης-ΕΛΚΑ στο σημερινό χώρο του Metro Mall.

Το τυπογραφείο της Ασπιώτης-ΕΛΚΑ στο σημερινό χώρο του Metro Mall.

Την Άνοιξη του 2004 ένας νέος σταθμός του υπόγειου σιδηροδρόμου ανοίγει στην περιοχή αποτελώντας τότε το νέο τέρμα της γραμμής 2 του μετρό. Η έξοδός του σταθμού είναι στο σημείο που Αλ. Παναγούλης άφησε την τελευταία του πνοή. Αυτός είναι και ο λόγος που για πρώτη φορά μαζί με το τοπωνύμιο του άλλοτε ερημικού Μπραχαμίου προστέθηκε στην επίσημη ονομασία του σταθμού τιμητικά και το όνομα του πολιτικού: «Άγιος Δημήτριος – Αλέξανδρος Παναγούλης».

Δίπλα από το συνεργείο αυτοκινήτων που έγινε το τροχαία ατύχημα υπήρχε το μοναδικό τυπογραφείο της Ασπιώτης ΕΛΚΑ. Για πάνω από πενήντα χρόνια ήταν η μεγαλύτερη εκτυπωτική μονάδα στην Ελλάδα. Εκτός από τις χιλιάδες έντυπα και καλλιτεχνικά βιβλία, από τις εκτυπωτικές τις μηχανές δημιουργήθηκαν χιλιάδες αφίσες, γραμματόσημα, έντυπα και αξία του δημοσίου ακόμα και σχολικά βιβλία. Το εργοστάσιο έμεινε στην τύχη του στα τέλη του ’80. Όταν η εταιρεία Ασπιώτης ΕΛΚΑ διασπάστηκε σε τρεις. Απομεινάρι του ιστορικού εργοστασίου είναι σήμερα η γειτονική στάση λεωφορείου με την ονομασία ΕΛΚΑ

Η άμεση κατεδάφισή του λίγο πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες έφερε στην προνομιακή του θέση το εμπορικό κέντρο Metro Mall. Λίγο πριν το κλιμακοστάσιο του σταθμού η σύνθεση του Κώστα Ηρακλή Γεωργίου «Εις Ανάμνησιν του Αλέξανδρου Παναγούλη» υποδέχεται τους εκατοντάδες καθημερινούς επισκέπτες. Η όψη του Αλ. Παναγούλη ίσως να αποτελεί την φωνή της λογικής που ξεχνιέται μέσα στον καταναλωτισμό της εμπορευματοποίησης. Θα ήθελε άραγε να ονοματίζεται στο γυναικείο πηγεμό για «ψώνια»;
Advertisements

Σχόλια

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s