Πριν τα Village πάνε στο Δέλτα Φαλήρου

Στο παραλιακό Δέλτα Φαλήρου λειτουργεί εδώ και λίγα χρόνια μαζί με την Ολυμπιακή Εγκατάσταση του Ταε Κβο Ντο, και ένα εμπορικό κέντρο πολυ-κινηματογράφων. Όπως ήταν λογικό ο κινηματογράφος ταύτισε με το όνομά του το Δέλτα Φαλήρου.

Ερχόμενος όμως από την παλαιά παραλιακή στην διασταύρωση με την οδό Μωραϊτίνη, ο μεγάλος μαντρότοιχος στα αριστερά σε κάνει να καταλαβαίνει πως η ιστορία του κινηματογράφου είναι πρόσκαιρη στο Δέλτα Φαλήρου.

Το 1925 με απόφαση του Ελευθερίου Βενιζέλου και τη συνεργασία της βρετανικής εταιρείας Blackburn ιδρύεται στο χώρο το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών. Σκοπός του ήταν η κατασκευή εκπαιδευτικών αεροσκαφών και η συντήρηση των πολεμικών αεροσκαφών της εποχής. Το 1938 το εργοστάσιο περνάει στο πλήρη έλεγχο του κράτους.

Μέχρι το 1939 κατασκευάστηκαν στους χώρους του το πρώτο ελληνικό υδροπλάνο Vellow, 10 βομβαρδιστικά τύπου Atlas, 10 εκπαιδευτικά Avro Tutor. Σχεδιάστηκαν επίσης και άρχισαν να κατασκευάζονται 90 αεροσκάφη Henschel, που η κήρυξη του πολέμου και η γερμανική κατοχή διέκοψε την κατασκευή τους.

Ο χώρος λειτουργεί και πάλι το 1948 για να στεγάσει τα Συνεργεία Επισκευών Μηχανημάτων – Αυτοκινήτων της Αεροπορίας. Το 1955 καθιερώνεται να γίνεται στο 202 ΚΑΕ η επιθεώρηση εργοστασιακού επιπέδου στα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας.

Κατά τα έτη 1979-1981 το Εργοστάσιο Παλαιού Φαλήρου μεταφέρθηκε σταδιακά στο Ελληνικό και στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Το μόνο που απομένει στο χώρο είναι ο τσιμεντένιος μαντρότοιχος και μια μικρή εκκλησία στη γωνία του οικοπέδου.

IMGP9646Ο ναός της Αγίας Σκέπης της Θεοτόκου, από τον οποίον πήρε το όνομά της και η γειτονική στάση του τραμ, κατασκευάστηκε το 1952 με δαπάνες του προσωπικού του 202 Κρατικού Εργοστασίου Αεροπλάνων. Μετά από μια εικοσαετία ο ναός επεκτάθηκε στο οικόπεδο που άνηκε στην Πολεμική Αεροπορία. Με την αποχώρηση και των τελευταίων στρατιωτικών εγκαταστάσεων που βρίσκονταν δίπλα του το 1981 ο ναός δωρίθηκε στην Εξαρχία του Παναγίου Τάφου και έτσι σήμερα αποτελεί Μετόχι του.

Με σκοπό τα ολυμπιακά έργα και την ανάπτυξη της παραλιακής ζώνης η έκταση παραχωρήθηκε το 2004 στα Ολυμπιακά Ακίνητα και κατασκευάστηκε το στάδιο και το εμπορικό κέντρο. Το μόνο κτίριο που διατηρήθηκε από την παλαιά χρήση του οικοπέδου είναι αυτό του Μουσείου Ιστορίας Πολεμικής Αεροπορίας (ΜΙΣΠΑ). Ένα μαχητικό αεροσκάφος έχει τοποθετηθεί στην αυλή του, για να δηλώνει την ιστορικότητα του χώρου, χωρίς όμως να δένει αρμονικά με την γύρω περιοχή.

Αξίζει να αναφερθεί ότι σε ανασκαφές ακριβώς απέναντι από το κτίριο της Πολεμικής Αεροπορίας βρέθηκαν λείψανα αρχαίου οικισμού, τα οποία και διατηρήθηκαν σε εμφανή θέση.

Η κεντρική οδός που οδηγεί στο εμπορικό κέντρο ονομάζεται Αεροπόρου Μωραϊτίνη και έχει παραμείνει από την εποχή του αεροπορικού εργοστασίου. Ο Αριστείδης Μωραϊτίνης (1892-1918) θεωρείται ένας από τους πρωτοπόρους της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Ήταν στους πρώτους που ανέλαβε αεροπορικές επιθέσεις συμμετέχοντας στον Α` Παγκόσμιο Πόλεμο, και το 1918 έγινε αρχηγός της Ναυτικής Αεροπορίας. Χάθηκε τον ίδιο χρόνο όταν το αεροπλάνο του κατέπεσε στον Όλυμπο.

Advertisements

Σχόλια

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s