Ο Κανάρης της Κυψέλης

Ο ανδριάντας του Κων. Κανάρη στην ομώνυμη πλατεία της Κυψέλης.

Ο ανδριάντας του Κων. Κανάρη στην ομώνυμη πλατεία της Κυψέλης.

Την καθημερινότητα στη ρυμοτομία της Κυψέλης αλλάζει μια επιβλητική μαρμάρινη επιγραφή στον νούμερο 56 της ομώνυμης οδού. Η μαρμάρινη πλάκα που βρίσκεται πάνω από τη μετόπη της εισόδου, μας ενημερώνει ότι εκεί βρίσκονταν το σπίτι όπου πέθανε ο ήρωας Κωνσταντίνος Κανάρης το 1877. Βέβαια, η οικία του Κανάρη μπορεί να κατεδαφίστηκε. Ωστόσο, η μαρμάρινη επιγραφή στο νέο κτίριο προσπάθησε να μεταφέρει το κρυμμένο κομμάτι ιστορίας στην σύγχρονη πόλη.

Ο Κανάρης, είναι γνωστό πως δεν ήταν Αθηναίος. Κατάφερα όμως να συνδέσει το όνομά του με την Κυψέλη, μιας και εκεί πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του.  Αυτός ήταν και ο λόγος που η κεντρική πλατεία της συνοικίας πήρε και το όνομά του. Αφού βρίσκεται πολύ κοντά στο σημείο που βρίσκονταν η τελευταία του κατοικία.

Το 1937 τοποθετήθηκε στην κεντρική πλατεία της Κυψέλης και ο ανδριάντας του Κωνσταντίνου Κανάρη, με σκοπό να κοσμήσει την νέα πλατεία που μετονομάστηκε «Πυρπολητού Κωνσταντίνου». Μέχρι τότε ο ανδριάντας κοσμούσε την αυλή του Μεγάρου Νεγρεπόντη επί της Λεωφόρου Αμαλίας. Με πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων, και προκειμένου να δοθεί ένας εμβληματικός χαρακτήρας στην πλατεία, η οικογέναι Νεγρεπόντη και το ζεύγος Ουράνη δωρίζει το γλυπτό στην πρωτεύουσα.

Στη γλυπτική σύνθεση ο Κανάρης αποδίδεται με νησιώτη φορεσιά κρατώντας δαυλό στο χέρι έτοιμος για να πυρπολήσει την τουρκική ναυαρχίδα. Η στάση του σώματος δηλώνει αποφασιστικότητα. Η σύνθεση συμπληρώνεται με την βάρκα που φέρει συμβολικά το όνομα «Ελευθερία», και πάνω της έχει βαρέλια με μπαρούτι. Ο ανδριάντας φιλοτεχνήθηκε το 1876 από τον Λ. Φυτάλη.  Ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου σχολιάζοντας το άγαλμα είχε αναφέρει πως ο καλλιτέχνης για να αποδώσει το πρόσωπο «δούλεψε με τη φαντασία του πλάθοντας ένα ιδεατό πρότυπο Έλληνα ήρωα».

Σήμερα, η προσθήκη μαρμάρου στα χέρια του αγάλματος κάνει εμφανή τους συνεχής βανδαλισμούς και ακρωτηριασμούς των άκρων που προκαλούνται από περαστικούς. Με τα περιστέρια να έχουν βρει ιδανικό σπίτι στον ίσκιο του ήρωα, για να οξειδώνουν με αυτό τον τρόπο γρηγορότερα το μάρμαρο.

Advertisements

Σχόλια

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s